Godt
gift
Arrangerede
ægteskaber, tvangsægteskaber og grå zone arrangerede ægteskaber !
Beretninger
om tvangsægteskaber har ofte præget overskrifterne
i danske aviser. Ikke desto mindre
ved
man i Danmark ikke så meget om fænomenet. I det følgende vil jeg derfor forsøge
at belyse det nærmere
Af
Journalist Axel bang & pædagog/konsulent Leif Randeris
Indhold:
Arrangerede
ægteskaber
Grå zone arrangerede ægteskaber
De
unge kvinders argumenter
Tvangsægteskaber
Hvornår
er det tvang?
Det
religiøse kvindeoprør
Hvilke
vidensbehov?
Hjælp
til ofre
for
tvangsægteskaber
Litteratur
For
at slå det fast med det samme: I Koranen siges det udtrykkeligt, at et ægteskab
kræver samtykke fra
begge
parter. Tvangsægteskab er derfor et brud med Koranen, som det også fremgår af
det følgende
(Khader
1996; 117): »Ifølge Koranen og i henhold til islamisk lov skal
pigen
altid spørges først, om hun ønsker at gifte
sig
med frieren. Muhammed sagde, at ingen
kvinde
må tvinges til at leve med en mand, hun
ikke
ønsker. Videre sagde han, at kvinden må
rive
sin ægteskabskontrakt i stykker, hvis den er
bygget
på falske præmisser, eller hvis hun er bl-vet
tvunget
ind i eller narret ind i ægteskabet.
Det
fortælles, at Muhammed sendte sin hustru
»Khansa«
hjem til hendes forældre, fordi det viste
sig,
at hun var blevet tvunget til at gifte sig
med
ham.”
Tvangsægteskaber
har således ikke det fjerneste med islam per definition at gøre. I hvert fald
ikke i den
form,
som Koranen foreskriver. Det er et forhold, som unge kvinder fra etniske
minoriteter i dag bruger
i
deres forsøg på at få større indflydelse på valget af ægtefælle. Flere af
de unge kvinder går direkte til
kilden
og bruger henvisninger til Koranen i deres forhandlinger indenfor familien. Det
kommer jeg
nærmere
ind på, men først vil jeg forsøge at trækkenogle grænser mellem de
forskellige måder, ægteskaber indgås
på blandt etniske minoriteter. Det er vigtigt at skelne mellem arrangerede ægteskaber
og tvangsægteskaber. Selv om grænserne, som det vil fremgå, kan være flydende.
Arrangerede
ægteskaber
»Arrangerede
ægteskaber er som en kedel med
vand
på en kold kogeplade, der med tiden bliver
varmere,
medens kærlighedsægteskaber starter
på
en varm kogeplade, der med tiden bliver koldere.«
(ordsprog)
Arrangerede
ægteskaber er en måde at indgå ægteskab på. De arrangerede ægteskaber er
udbredt i
store
dele af verden og er ikke begrænset til én bestemt religion. Når de i Danmark
overvejende sættes
i
forbindelse med muslimske samfund, skyldes det, at flertallet blandt de etniske
minoriteter i Danmark
er
muslimer.
Arrangerede
ægteskaber er udtryk for et andet ægteskabssyn end det vestlige. Ægteskabet
er som
udgangspunkt
en relation mellem to slægter og har således et kollektivt islæt i modsætning
til den vestlige, individ-orienterede form. En ægtefælle er ikke
udelukkende en hustru eller ægtemand for den pågældende unge, men et nyt
medlem af stor-familien.
Ægteskabet
spiller desuden en væsentlig rolle i forhold til at knytte bånd mellem de
forskellige familier, og for indvandrere kan det yderligere være et middel til
at opretholde og styrke forbindelsen til hjemlandet. Ikke mindst blandt forældre,
som nærer frygt for at miste deres børn ved, at disse blive »fordanskede«.
I
arrangerede ægteskaber har den unge kvindes forældre og øvrige familie derfor
en central rolle i
forhold
til, hvilke friere den unge kvinde præsenteres for. Hendes interesser
forventes, i hvert fald til
en
vis grad, at være sammenfaldende med den udvidede families interesser.
Inden for det, man bredt kan betegne som arrangerede ægteskaber, er der
imidlertid adskillige former
med
glidende overgange. I én variant arrangeres ægteskabet af forældrene, og den
unge giver efterføl-gende sin accept. Både forældrene og den unge er altså
involveret, men hovedvægten ligger hos forældrene.
I en anden variant er ægtefællen i udgangs-punktet valgt af den unge selv,
hvorefter forældrene giver deres accept. Her ligger hovedvægten hos den unge.
I en tredje variant vælger den unge selv sin
ægtefælle og opnår måske kun en delvis eller ingen accept fra forældrene
(Kirsten Just Jeppesen, 1989).
Det er dog ikke helt entydigt, om der overhovedet er tale om et arrangement, når
den unge selv vælger
ægtefælle og ikke får forældrenes accept. Denne sidstnævnte måde at indgå
ægteskaber minder i høj
grad
om den danske.
Grå zone arrangerede ægteskaber
De
nævnte varianter af arrangerede ægteskaber er ikke en udtømmende beskrivelse,
og man kan tænke sig andre mellemformer, blandt andet GRÅ ZONE ARRANGEREDE
ÆGTESKABER, der til forveksling ligner tvangsægteskaber, fordi der ikke er et
reelt valg, dels grundet et meget begrænset "udbud" af mulige
ægtefæller, dels grundet det meget store pres fra familie og etnisk
referencegruppe/kultur. Det være tvang gennem vold, psykisk vold
eller trusler om vold til at gennemføre ægteskabet. Stærkt familie- eller
gruppepres sidestiller vi her med psykisk vold.
Grå
zone arrangerede ægteskaber bliver der ikke af mange grunde fokuseret så meget
på. Det kan skyldes, at for det første afvises det ofte i etniske miljø, at
der findes tvangsægteskaber, hvad der urimeligt, da det er et faktum både i Nordeuropa
samt i Islamiske lande. Der ydes stærk og aggressiv modstand fra disse etniske
kredse, idet man næsten kan betragte modstanden som en legimitering af grå
zone arrangerede ægteskaber og arrangerede ægteskaber. Det er misopfattelse
fra disse etniske kredse, da der i så godt som alle nordeuropæisk lande
er stor folkelig uvilje mod de nævnte former arrangering af ægteskaber grundet
kulturforskelle.
De
ulemper, tvangsægteskaber har for samfundet samt de involverede individer, kan umiddelbart
overføres til grå zone arrangerede ægteskaber.
De
unge kvinders argumenter
Flere
unge kvinder fra etniske minoriteter er ikke modstandere af arrangerede ægteskaber.
De henviser til ordsproget ovenfor om kedlen og sætter spørgsmålstegn ved
alternativet til det arrangerede
ægteskab: det vestlige »kærlighedsægteskab«.
Flere
af de unge piger, jeg har talt med, henviser til de alarmerende høje, danske
skilsmissetal. Fra disse
pigers
synsvinkel er et ægteskab, som udelukkende er baseret på kærlighed, en højst
usikker affære – eller i hvert fald ikke mere sikker end et arrangeret
ægteskab.
Det
er en argumentation, som muligvis skal ses i sammenhæng med kvindernes reelle
mulighed for
at
lade sig skille. En fraskilt ung kvinde har en lavstatus og rang inden for et
minoritetsmiljø, end
hun
har i de fleste danske sammenhænge. Desuden har unge kvinder fra etniske
minoriteter endnu ikke opnået samme grad af økonomisk uafhængighed som danske
– skønt udviklingen går i denne retning i og med minoritetskvindernes
stigende indtog på uddannelses- og arbejdsmarkedet.
Et
andet, ofte hørt argument til fordel for arrangerede ægteskaber er, at
de unge kvinder på grund af
kønsadskillelsen
ikke har det fornødne grundlag at vælge en ægtemand på. Derfor er det bedre,
at for-ældrene gør det.
I forbindelse med ægteskabet er det af afgørende betydning, at den unge kvinde
har æren i behold.
En
kvindes ære er tæt relateret til hendes seksualitet i modsætning til mandens,
der er relateret til hans
evne som forsørger. Det er et påbud, at kvinden skalbevare sin mødom indtil
ægteskabet. Dette under-streges af den kønsadskillelse, der er mellem unge
piger og drenge, og som tjener til at værne om pingernes ære. Al seksuel
aktivitet skal foregå inden for rammerne af ægteskabet, der for langt de
fleste udgør scenen for den seksuelle debut. Med æren følger også risikoen
for at kaste skam over familien, og de unge kvinders dyd bevogtes derfor af
familiens mandlige medlemmer. En ung kvindes eventuelle
fejltrin
vil ikke kun få konsekvenser for hendes egen status og rang, men for hele
familien – både i for-hold til slægtninge i oprindelseslandet og til
minoritetsmiljøet i Danmark.
Man
kan spørge, om den unge kvinde i sådanne tilfælde har et reelt valg. Hvis hun
ikke har haft mulighed for at møde andre, kan hun jo heller ikke foreslå
alternativer til forældrenes kandidat. Her står de unge kvinder, der har
tilknytning til en uddannelsesinstitution eller arbejdsplads, bedre, idet de
har
mulighed for at møde en potentiel ægtefælle under socialt acceptable forhold.
Et tredje argument er, at den unge kvinde ville stå mere isoleret, hvis
hun helt på egen hånd – og uden
accept
fra forældrene – valgte sin ægtefælle, og ægteskabet så siden viste sig
at være mislykket. I det hele taget er det at bevare et godt forhold til forældrene
og den øvrige familie væsentligt i kulturer, hvor værdier som familiesamhørighed
og gensidige forpligtelser er i højsædet.
Tvangsægteskaber
Ægteskaber
indgået under tvang forekommer ifølge flere kilder overvejende blandt følgende
grupper:
tyrkere,
pakistanere, iranere, irakere og somaliere. Der foreligger imidlertid ikke på
nuværende tids-punkt oplysninger om udbredelsen af tvangsægte-5
skaber. Dette manglende overblik adskiller sig ikke fra andre centrale områder
i ligestillingsarbejdet, som for eksempel handel med kvinder, men bør på ingen
måde hindre, at konkrete tiltag iværksættes for at undgå tvangsægteskaber
og støtte ofrene.
Tvangsægteskaber strider imod gældende dansk og international lovgivning. I
Danmark blev der i juni
i
år vedtaget en lovændring, der har til hensigt at beskytte unge effektivt mod
indgåelse af ægteskaber
uden
et frit og uforbeholdent samtykke. Lovændringen ophæver retskravet på ægtefællesammenføring
for personer under 25 år. I stedet er der indført mulighed for ægtefællesammenføring
for perso-ner over 18 år, såfremt ægteskabet utvivlsomt må anses for indgået
efter den herboendes eget ønske.
I Udlændingestyrelsen oplyser man, at der ikke endnu er udarbejdet egentlige
skriftlige retningslinier,
men
at man på baggrund af lovteksten og bemærkningerne til loven har specificeret
en række
forhold, der skal tages i betragtning i den konkrete vurdering af sagerne. Loven
er endnu så ny, at der ikke er dannet en praksis på området. For det første
skal der lægges vægt på omstændighederne
for
ægteskabets indgåelse og på ægtefællernespersonlige kontakt forud for ægteskabet.
Ansøgers
egne
udsagn og adfærd kan indgå i vurderingen eksempelvis hvis den unge viser tegn
på angst
eller
gråd. Endvidere kan Udlændingestyrelsen inddrage oplysninger om ægtefællernes
alder og økonomiske, arbejds- og uddannelsesmæssige forhold, samt andre
personlige forhold, herunder eventuel
kontakt
med krise- og rådgivningscentre. I Udlændingestyrelsen har man erfaring for,
at
den
unge – på grund af problemer med familien – kan ændre forklaring og benægte
tidligere fremkomne
udsagn om tvang. Blandt andet derfor er det
ikke
tilstrækkeligt, at ansøgeren erklærer, at ægteskabet
er indgået efter eget ønske, hvis nogle af de
andre forhold, der indgår i vurderingen, peger i retning
af
tvang. Samtidig er man dog opmærksom på,
at
det forhold, at et ægteskab er indgået med familiens
medvirken
– altså et arrangeret ægteskab –
ikke
udelukker, at ægteskabet er indgået efter den
unges eget ønske.
På trods af lovens eksistens kan det ikke udelukkes,
at der stadig vil forekomme sager om tvangsægte-skaber.
Derfor
er der også behov for sociale tiltag til
støtte
for ofrene og forebyggende arbejde.
Hvornår
er det tvang?
Som
det ses, kan det være ganske vanskeligt at afgøre,
hvornår
der er tale om tvangsægteskaber. Eller
med
andre ord: at skelne mellem arrangerede ægteskaber
og
tvangsægteskaber.
Blandt
formerne for arrangerede ægteskaber er beskrevet
den
traditionelle form, hvor ægteskabet
udelukkende
er arrangeret af forældrene, og den
unge
blot skal give sit samtykke. Denne variant er et
eksempel
på den flydende grænse mellem arrangement
og
tvang, da man må formode, at sandsynligheden
for,
at der forekommer tvang, er større i de
tilfælde,
hvor den unge overhovedet ikke har haft
nogen
indflydelse på den proces, der leder frem til,
at
der skal siges ja eller nej.
I et
interview (Edberg Loveless, 2000) fortæller
en
ung kvinde med tyrkisk baggrund for eksempel,
at
hun ikke kunne finde nogle alternativer og derfor
endte
med at acceptere, da forældrene ønskede at
bortgifte
hende til en fætter. Den unge kvinde sagde
senere
fra over for ægteskabet, men fik at vide, at
det
var for sent, og at det var bedre at blive gift med
en fætter
end med en fremmed. Denne unge kvinde
endte
med at flygte fra hjemmet.
Netop
spørgsmålet om manglende eller stiltiende
accept
er centralt i forhold til spørgsmålet om ægteskaber
indgået
under tvang. Forældrene har i mange
tilfælde
ikke været lydhøre over for den unges ønsker,
og
den unge har måske heller ikke sagt klart fra
over
for forældrene. Mere og bedre dialog mellem
den
unge og forældrene er væsentlig. Men selvom
den
unge i ovenstående tilfælde sagde fra, havde
dette
ikke den store effekt. Mere dialog indenfor familien
er
således ikke altid nok, og i nogle tilfælde
kan
det være nødvendigt, at de unge kvinder forlader
hjemmet
i hvert fald for en periode.
I
en undersøgelse fremhæver Bredal (1998), at flere
af
de unge ikke selv bruger ordet tvang, men snarere
taler
om pres – et pres der imidlertid, efter min
vurdering,
kan have en sådan karakter, at det i praksis
svarer
til tvang.
Presset
er relateret til de unge kvinders ansvar
over
for familien og værdier som ære, samhørighed
og
ansvar. Drejer det sig om ægteskab med et familiemedlem,
bliver
det endnu sværere at sige fra, fordi
den
unge så bliver ansvarlig for at skabe splittelse
inden
for stor-familien. Et andet forhold, der også
forstærker
de unges problemer med at sige fra, er, at
ægteskabet
i en del tilfælde kommer i stand, mens
den
unge er på kortere ophold i oprindelseslandet
og
således er borte fra sit normale miljø. Endelig –
og
meget væsentligt – er der de potentielle sanktioner,
som
i nogle tilfælde kan være trusler om eller
reel
udstødelse af familien samt fysisk og psykisk
vold.
Når
man skal afgøre, om der er tale om tvang, er det
derfor
centralt at undersøge, hvorvidt den unge
kvinde
har haft et reelt valg. Har hun haft mulighed
for
at vælge alternativer? Hvad er konsekvensen af
et
afslag? Hvilke sanktioner træder i kraft, såfremt
hun
ikke accepterer forældrenes valg?
Det
religiøse kvindeoprør
Jeg
har tidligere omtalt, at flere unge kvinder fra etniske
minoriteter
argumenterer til fordel for arrangerede
ægteskaber.
Der er imidlertid også unge
kvinder,
som ikke vil indgå i et arrangeret ægteskab.
Det
kan være fordi, de er usikre på, hvilke motiver
de
unge mænd fra oprindelseslandet har, da ægteskab
med
en ung kvinde i Danmark kan være en
måde
at opnå opholdstilladelse på. Kvinderne er
også
bekymrede for, at ægtemanden skal forlade
dem
efter de tre år, som kræves for, at han kan forblive
i
landet. At mange unge kvinder har den slags
bekymringer,
fremgår af flere kilder (blandt andet Bredal,
1998 og Mørck, 1998).
Eksempelvis siger
en
ung kvinde med tyrkisk baggrund:
»Groft
sagt er tyrkiske piger i Danmark en eftertragtet
»vare«.
Det er en god forretning for tyrkere
i
Tyrkiet at komme til Danmark. Og vejen
går
gennem ægteskab ...«, (Mørck 1998; 178).
Modstanden
kan imidlertid også skyldes, at det arrangerede
ægteskab
kolliderer med de unge kvinders
ønske
om medbestemmelse. Flere af disse kvinder
forsøger,
som jeg nævnte indledningsvis, at skaf-fe
sig
øget indflydelse på valget af ægtefælle via henvisninger
til
»den oprindelige version af islam«, som
står
i modsætning til den version, nogle forældre
praktiserer
med henvisning til traditionen.
Med
Koranen i hånden søger denne gruppe kvinder
at
forhandle sig frem til mere indflydelse på valget
af
ægtefælle. Mange af dem udtrykker ønsker
om
at indgå i en moderne variant af et arrangeret
ægteskab,
der minder om den danske form, hvor de
unge
selv vælger ægtefællen, og forældrene efterfølgende
giver
deres accept. Forældrenes accept er fortsat
vigtig
for de unge, idet de både ønsker at fast-
holde
grundlæggende værdier som samhørighed og
ansvarsfølelse
inden for familien og at udvide deres
eget
manøvrerum i forhold til forældrene og de udvidede familier.
For dem er det ikke et spørgsmål
om
enten-eller men om både-og.
I
deres valg af ægtefælle lægger denne gruppe unge
kvinder
både vægt på
-
den religiøse baggrund
– at
han
er muslim
–
han skal gerne være veluddannet
– han skal komme fra en
god
familie med samme status og rang som pigen.
- han
har indvandrerbaggrund
– det vil sige er
bosiddende
i
Danmark eller et andet europæisk land.
De
unge kvinder kan ikke forestille sig at være
gift
med en dansker, fordi de hele tiden ville skulle
forklare
sig over for ham, og det derudover ville
kræve,
at han konverterede til islam.
Religionen
er for denne gruppe kvinder en hjælp til
at
finde en vej eller et holdepunkt i forhold til at
foretage
livsvalg og gebærde sig mellem to kulturer.
Henvisninger
til religionen er inden for det tilladelige
og
har gennemslagskraft. Det ansporer de unge
til
en nærmere undersøgelse af essensen i islam udfra
originalkilderne.
Samtidig er denne forstærkede
markering
af det religiøse tilhørsforhold sandsynligvis
et
udslag af den samfundsmæssige fokusering på
og
markering af anderledesheden mellem muslimer
og
kristne. De unge kvinder har i mange sammenhænge
skullet
forklare sig over for andre, og det har
medvirket
til en øget selvbevidsthed og selvrefleksion
baseret
på anderledeshed.
Også
med hensyn til tidspunktet for ægteskab kan
pigerne
med fordel bruge Koranen i deres forhandlinger
med
forældrene. De fleste unge kvinder med
indvandrerbaggrund
gifter sig tidligere end danske
kvinder.
Men der er tilsyneladende ved at ske en
ændring
på dette område, idet flere og flere unge piger
fra
etniske minoriteter ønsker at udskyde ægteskabet
for
først at få en uddannelse.
Forældre
vil i nogle tilfælde gerne lade deres døtre
vente
med giftermål, til de har afsluttet deres uddannelse,
fordi
de ser, at andre forældre tillader det.
Holdningen
i minoritetsmiljøet er således af afgørende
betydning
for, hvad den unge kvinde kan
forhandle
sig frem til i forhold til sine forældre.
Men
også her kan kvinderne desuden henvise til
Koranen,
der ansporer mennesker – kvinder som
mænd
– til at søge lærdom.
Spørgsmålet
er, om de unge kvinder får succes med
deres
strategi og hvilken betydning det i givet fald
kan
få i forhold til ændringer af kønskulturen på
længere
sigt. Det er spørgsmål, som vi ikke ved så
meget
om endnu.
Hvilke
vidensbehov?
Man
har begrænset viden om udbredelsen af tvangs-ægteskaber
blandt
etniske minoriteter i Danmark.
Det
er et område, som kræver mere afdækning. I
IND-SAM 2
vurderer
man dog, at antallet af tvangs-ægteskaber
hverken
er faldende eller stigende.
Også
i forhold til den samfundsmæssige indsats
for
at undgå tvangsægteskaber er der behov for
yderligere
forskning, og det er væsentligt, at den er
handlingsorienteret.
Ét
af de områder, hvor der er behov for mere viden,
er de
unge kvinders brug af religionen i deres forhandlinger
med
forældrene. Hvor udbredt er tendensen
og
blandt hvilke typer af unge kvinder?
Hvilke
andre livsområder påvirker denne »nyreli-giøsitet«?
Hvilken
rolle kan de religiøse miljøer spille
forhold til forebyggelse af tvangsægteskaber?
Et
andet område er familien og forældrene, som er essentielle
for
at forstå arrangerede ægteskaber, og
hvorfor
disse i nogle tilfælde ender i tvang over for
den
unge. Det vil være relevant at få belyst forældrenes
rolle
og holdninger i forhold til både døtre og
sønners
ægteskaber. Hvilken holdning har forældrene
til
tvangsægteskaber? Hvordan forklarer de, at
disse
forekommer? Forekommer tvangsægteskaber
oftere
i visse typer familier end andre? Hvilken rolle
spiller
de sociale forhold – herunder uddannelse, arbejde
og
etnisk oprindelse? Hvordan kan man inddrage
forældre
i arbejdet mod tvangsægteskaber?
I
den foreliggende litteratur om dette område er der
overvejende
fokus på kvinderne. Der er imidlertid
ingen
grund til at antage, at unge mænd ikke også
er
ofre for tvangsægteskaber i et eller andet omfang.
I
organisationen IND-SAM siger man, at tvangsægteskaber
også
forekommer blandt unge mænd, men
i
mindre omfang end blandt unge kvinder. Som et
tredje
område er det derfor relevant at undersøge
mænd
og tvangsægteskaber.
Et
fjerde område er transnationale studier. Relevante
spørgsmål
her er, hvilke faktorer, der påvirker kvinder
og
mænds migration? Hvilke forventninger har
de
til ægteskabet? Er de blevet indfriet? Hvad er
holdningen
til arrangerede ægteskaber før og efter
indgåelse
af et sådant? Hvordan har familiemedlemmer
i
oprindelseslandet influeret på ægteskabets
indgåelse?
Hvilke former for pres finder sted i den
lokale
kontekst i oprindelseslandet?
Hjælp
til ofre
for
tvangsægteskaber
Der
eksisterer forskellige sociale tiltag til støtte for ofre
for
tvangsægteskaber. Jeg vil kort nævne nogle af dem.
I efteråret 1999 blev Indvandrerrådgivningen Østhjælpen (hedder nu
udelukkende Indvandrerrerrådgivningen) blev foreningen etableret. Den arbejder
både
for at støtte unge kvinder i at komme ud
af
tvangsægteskaber og for at undgå, at de overhovedet
kommer
ind i et tvangsægteskab. Indvandrerrrådgivningen er sammensat
af medarbejdere med forskellig professionel baggrund, og
en
del afpersoner har selv erfaringer med tvangs-ægteskaber.
Foreningen
yder konkret vejledning , rådgivning og som nogle af de få konkret handling,
hvis det ønskes. Dog foretager man ikke mægling, som anses for uetisk og
udokumenteret af de rådgivninger, der foretager dette. Der gives
rådgivning og støtte til dem i at få
en
uddannelse og job, ligesom den yder praktisk hjælp,
for
eksempel med at finde bomuligheder for kvindene,
hvis
det er nødvendigt.
Indvandrerrådgivningen arbejder aktiv med og for kvinder, der er udsat for
vold, specielt de, der kommer fra det tidligere Østeuropa.
I
juni 2000 blev foreningen »Broen« etableret. Den arbejder
både
for at støtte unge kvinder i at komme ud
af
tvangsægteskaber og for at undgå, at de overhovedet
kommer
ind i et tvangsægteskab. »Broen« er sammensat
af
kvinder med forskellig baggrund friviligt. På Broen går aktivt ind for
mægling i disse konflikter.
Også
organisationen IND-SAM arbejder målrettet
mod
tvangsægteskaber. IND-SAM har iværksat
en
kampagne mod tvangsægteskaber, hvis mål er at
skabe
en bevidstgørelse og holdningsændring indenfor
miljøet.
Kampagnen er især rettet mod skoler og institutioner,
der
har en høj koncentration af etniske minoriteter.
Desuden
tilbyder IND-SAM personlig rådgivning
i
sager om tvangsægteskaber.
Et
tredje initiativ er dannelsen af et etnisk konsulent-team under
Københavns kommune. Teamet er oprettet
for
at støtte socialarbejdere i kommunalt regi i at
håndtere
sager om tvangsægteskab og er sammensat af
professionelle
fra Indvandrerrådgivningen og Døgn-kontakten.
Teamet inddrager hele familien i løsningen
af
problemerne, hvis det på nogen måde er muligt, altså går man ind for
mægling.
Noter
1.
Bidraget er skrevet på baggrund af mit arbejde for Ligestillingsafdelingen
med
at afdække området tvangsægteskaber
og
arrangerede ægteskaber. Det bygger på eksisterende
skriftligt
materiale samt på mange samtaler med unge kvin-der
fra
etniske minoriteter og ressourcepersoner af forskellig
slags.
2.
IND-SAM er den største paraplyorganisation for etniske
mindretal
i Danmark.
Litteratur
Bredal,
Anja, 1998: Arrangerte ekteskap og tvangsekteskap blant
ungdom
med indvandrerbakgrunn, Kompetansesenter for
likestilling.
Bredal,
Anja, 1999: Arrangerte ekteskap og tvangsekteskap i
Norden,
Nordisk Ministerråd.
Bajaj,
Kiron og Laursen Søby, Helle, 1988: Pakistanske kvinder i
Danmark,
Sydjysk Universitetsforlag.
Berg, Magnus, 1994: Seldas andra bröllop, Etnologiska förenin-gen.
Jeppesen
Just, Kirsten, 1989: Unge indvandrere, Socialforsk-ningsinstituttet.
Khader,
Naser, 1996: Ære og skam, Borgen.
Københavns
Kommune, arbejdsmarkedsforvaltningen, 2000:
Evaluering
af det etniske konsulentteam.
Larsen
Nøhr, Marianne, 2000: Elsker – elsker ikke, CDR.
Loveless
Edberg, Lotte, 2000: Ægteskaber under tvang.
Mørck,
Yvonne, 1998: Bindestregs-danskere. Fortællinger om
køn,
generationer og etnicitet, Frederiksberg. Forlaget Sociologi.
Indvandrerådgivningen
Haslegårdsvej 8-10,D24
(Indgang receptionen)
8210 Århus V
Tirsdage & Torsdag 11,00-16,00
Tlf.: 26223611
eller aftale pr. telefon !
www.Indvandrerraadgivningen.dk
54
532
af DIANA MADSEN